Pada tahun 1928 , Willard Ray Custer
seorang jurutera aeronautik mendapat ilham untuk mencipta teknologi
Channel Wing. Beliau menyedari bumbung reban mudah terangkat ketika
angin bertiup kencang. Selepas melakukan beberapa eksperimen beliau
mendapati daya angkat terhasil apabila udara melalui sesebuah objek yang
berbentuk lengkungan. Pada tahun 1942 prototaip CCW-1 dibina dan ia
hanya memerlukan 61 meter landasan dan kelajuan minimum 32 kilometer
sejam untuk terbang ke udara. Enam tahun kemudian CCW-2 dihasilkan dan
ia hanya memerlukan 20 meter landasan untuk terbang! Rekaan beliau
mendapat perhatian NASA yang kemudian melakukan ujian mereka tersendiri.
Mereka mendapati pesawat channel wing memang bagus untuk pesawat yang
memerlukan landasan yang amat pendek tetapi terdapat juga beberapa
masalah. Pertama sekali pesawat ini sukar dikawal kerana rekaan sayap
sebegini menghasilkan gegaran yang kuat pada kelajuan tinggi. Geseran
udara yang tinggi channel wing juga membuatkan ianya tidak ekonomikal.
Tambahan lagi pesawat ini memerlukan aliran udara tinggi sepanjang masa
untuk kekal terbang.Sekiranya salah sebuah enjin kapal terbang ini
terhenti, pesawat akan terhempas kerana kehilangan daya angkat pada
sebelah sayap. Bahagian sayap yang melengkung tidak mempunyai rekaan
aerofoil seperti sayap konvensional. Tanpa enjin untuk mengalirkan udara
berhalaju tinggi di dalamnya, channel wing menjadi tidak berguna.
Willard Ray Custer terus menghasilkan pesawat channel wing beliau
sehingga 1964. Teknologi channel wing beliau mungkin tidak berjaya
mengubah dunia aeronatikal tetapi ianya masih lagi rekaan yang cool dan
lain dari yang lain.